AYP - pokročilé jógové techniky

Hlavní lekce

104 Dlouho odolávající energetické blokády

Jste zde poprvé? Pak je dobré začít číst od začátku, protože lekce na sebe navazují.

Otázka

Mám tady pár otázek, na něž bych ocenila váš náhled… Když se někdo potýká s nějakými obtížnými projevy energie kundalini, myslíte, že by pomohlo vyhledat nějakého léčitele, pracujícího na energetické úrovni, jako mistra Reiki, nebo něco podobného, a nebo je to jako podvádění, jako takový pokus zkrátit si cestu, který se nakonec stejně nevyplatí? Myslím tedy samozřejmě za předpokladu, že by člověk pokračoval v praktikování a jen se navíc ještě poohlédnul po nějaké přiměřené asistenci z venku.

Když medituji, objevuje se mi docela silná bolest v zádech. Mohlo by to souviset se způsobem sezení, ale já mám spíš podezření, že jde o energetickou blokádu. Vyzkoušela jsem všechny možné pomůcky a způsoby jak se různě opřít nebo podepřít, ale zatím jsem nenašla nic co by fungovalo. Můžu meditovat v leže - přes den se cítím dost odpočatá na to abych vydržela půl hodiny aniž bych usínala, ale intuitivně cítím, že vertikální pozice má do sebe něco výjimečného. Mám pocit, že vztah mezi vzestupným a sestupným pohybem je nějak důležitý a že v horizontální pozici mi tak něco uniká. Co myslíte?

Ráda bych se také zeptala, jestli je v pořádku přenášet mulabandhu, samhbaví a siddhásanu z pránajámy i do meditace.

Odpověď

Pokud se objevují nějaké drsné projevy kundalini, chronické blokády, nebo cokoliv podobného, je na místě využít všech dostupných prostředků k jejich překonání. Svoji cestu chceme mít co nejpříjemnější, jinak bychom mohli ztratit motivaci v ní vůbec pokračovat. Takže pokud jsou dostupné metody jako reiki, masáž, energetická léčení, fyzioterapie, tai či, nebo jakékoliv další metody schopné pomoci s uvolněním přetrvávajících energetických blokád, jednoznačně je využijte. Vhodné by též mohlo být znovu si projít nedávnou lekci o pomocných opatřeních při nerovnovážných stavech kudalini. Nezapomeňte ani na jógové ásany. Ty jsou obzvláště dobré při páteřních blokádách, za předpokladu že nemáme nějaký zdravotní problém. Pokud se domníváte, že by mohlo jít o zdravotní problém, určitě vyhledejte lékařskou asistenci.

Pokud přijdou nepříjemné projevy související s energií, můžeme také samozřejmě upravit své praktiky. Tady bychom skutečně měli hledat řešení na prvním místě, v případě že nám energie naráží na nějakou nepříjemnou zeď. Evoluční energie přichází zevnitř a uvolňuje a vytlačuje překážky ven. Je mnoho věcí které v naší praxi můžeme udělat, abychom tento proces zrychlili a nebo zmírnili. To je v podstatě to hlavní, o co tu jde. Každý z nás reaguje na duchovní praktiky jinak a je v našem nejlepším zájmu, abychom opatrně odkrajovali naše vnitřní překážky kousek po kousku, den za dnem. Určitě to nechceme strhnout všechno najednou. Přizpůsobujte tedy své praktikování tak, aby odpovídalo vašim aktuálním prožitkům. Všechno co zde děláme chceme zakládat na vlastním prožitku.

Jestli meditujete déle než dvacet minut, je to příliš. Někdy, když se uvolňuje hodně překážek, je potřeba meditovat i méně než dvacet minut.

Co se týká meditační pozice, ano, vzpřímená je lepší než v leže, ale tady v těchto lekcích si s tím neděláme příliš těžkou hlavu. Meditace by měla být především příjemná, neboť proč bychom se s ní jinak zatěžovali. Takže dokud se vám záda nezlepší, opírejte se tak moc jak je to nutné. Dejte si ale za cíl postupně se propracovat ke vzpřímené pozici. Možná si přidejte tento týden jeden polštář, další týden dva, další tři. Zkuste se pomaličku posouvat k pohodlné sedící pozici s oporou zad. Pokud je bolest ve vašich zádech energetická blokáda, dříve nebo později by se měla pročistit.

Ohledně toho, co přenášet z pránajámy do meditace, tak jen ty věci, kvůli kterým není potřeba rozdělovat pozornost. V tomto stádiu je to pouze siddhásana, protože sedět v ní si nežádá žádnou pozornost navíc. Samozřejmě může stimulace hráze zpočátku působit rušivě a tak je vhodné jí z meditace vynechat až do té doby, než se z ní při pránajámě stane něco snadného a dobře známého. Je to na vás. Udržení mulabandhy a sambhaví si na tomto vývojovém stupni žádá zvláštní pozornost, takže se o ně při meditaci nepokoušíme. Veškerou pozornost chceme věnovat prosté meditační proceduře. Toto je velmi důležité.

Postupem času se nám během meditace budou spontánně objevovat nejrůznější jógové věci, s tím jak se proces jógy v naší nervové soustavě bude stávat plynulejším. Některé z nich nám možná budou známé, jiné zas třeba budou úplně nové. Tyhle věci nijak nepodporujeme a ani se jim nebráníme. Když se přistihneme, jak uprostřed meditace stojíme na hlavě, co uděláme? Ano, nenásilně se vrátíme k mantře.

Ve skutečnosti se nám asi moc často nestane, že bychom zjistili že spontánně stojíme na hlavě, ale mohou se stát a stávají se jiné neobvyklé věci. Tohle všechno je součástí propojenosti jógy. Naše nervová soustava ví co má dělat, pokud jí dáme příležitost se otevřít. Nervová soustava je zdrojem veškeré jógy. My jí jen sem tam trošku pomáháme. Napomáháme samovolnému procesu osvícení, chápete?

Guru je v tobě.